Eurovision song contest is contagious -Opa!!

För 24 timmar sedan hade jag knappt någon koll alls. Och i relation med den informationen som många besitter, så har jag fortfarande ingen koll. Men i mitt perspektiv, så har jag mer koll på detta årets "Eurovision song contest" än något annat år. Delegaterna, artisterna, fansen, supportrarna, pressen och festerna har nu kommit till Oslo.

Igår träffade jag upp en gammal bekant, Mr Ringqvst. En mycket trevlig filur, och ett stor ESO fantast.
Efter en kväll med han och andra fantaster kan man följande!
  • Tyskland har en trallvänlig bidrag med en ganska skönt gung i. Segertippad enligt vissa.
  • Azerbajdzjans bidrag är skriven av den svenske låtskrivaren Anders Bagge, vilket då gör den till en hejdundrandes ballad.
  • Maltas låt är en ballad som sjungs av en liten tjej med stor stämma. Hon uppträdde live på festen. "live" är vell fel att skriva. Det var ju playback ;)
  • Frankrike uppträdde också live, och faktiskt live!! Vilket gäng. Det fick alla till att hoppa och klappa händerna. En riktigt bra låt som fungerar på festivaler där en helt hav kan hoppa!! Kanska med tyckande och trallvänlig låt.. Om jag inte missminner mig så var det mycket lalalalalala med i låten.
  • Rumäniens bidrag var väldigt catchy! Kan nog bli något för alla sclager-barers dansgolv i framtiden.
  • Greklands låt har inslag av det otippade ordet "Opa"!!! haha Väldigt lätt att komma ihåg! ;) Också vänligt somrig, och Opa-vänlig
  • Israels bidrag är en ballad som också ligger bra till. Men om den vinner blir det lite tråkigare för den turnerade suporter-skaran. De får nämligen bara ha event med max 800 personer i publiken pga terrorrisken.
Det mest intressanta är nog att dansgolvet var helt vilt, när Lilli-och Susie bidrag (som inte vann i Sverige) kom. 98% av alla där sjöng med, och då skall det meddelas att det var en internationell fest där. Det var faktiskt lite roligt, och en gnutta fascinerande.  De har ju koll på våra svenska uttagningar. "Show me heaven" sjöngs det för fulla muggar!!
Det kallar man fantaster!

Tack Anders för denna oerhört trevliga kväll, där man fick inblick i denna ESC värld, och framförallt träffa dina tre trevliga kamrater. Några kvällar till som detta denna vecka, och jag följer med till nästa års ESC fest!!  (om det då inte blir Israel då förståss haha)    ;)

Lilli o Susie

Opa!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0